Hvordan optimalisere bruk av SEO

Lett forklart: SEO

Hva er SEO egentlig? SEO eller Search Engine Optimization som blir oversatt til søkemotoroptimalisering, er bruk av metoder og teknikker for å  få en høyere «rangering» eller synlighet på søkemotorens sider. Jo mer utarbeidet og spesialisert SEO du har, jo større sjanse er det for at nettsiden din treffer de riktige kundene eller treffer flere kunder enn du ville ha gjort uten optimaliseringen. Internett er stort og det finnes millioner av nettsider der ute og ved hjelp av SEO vil nettsiden din utkonkurrere og bli lettere å finne via organiske søk, men hvordan bruker man egentlig SEO? Her er mine tips til nettopp dette.


Optimalisering av nettsiden din

For å få flere besøk på nettsiden din har jeg 4 tips til deg. Disse vil hjelpe deg å komme høyere opp på søk og hjelpe deg i å rydde opp nettsiden ved å gjøre den mer oversiktlig og som et biprodukt øke kvaliteten på hva du legger ut. Dette er noe alle kan gjøre og krever kun tid og know-how, sistnevnte vil du få her.


4 Tips til optimalisering

Tips 1.

URL-adressen din er kanskje noe av det letteste å overse, men en uoversiktlig URL-adresse gjøre det vanskeligere for søkemotoren og de som besøker nettsiden din å finne ut hvilken side/meny man er på. Det har vesentlig mer å si når man er en nettbutikk med flere menyer og produktkategorier. Det er viktig at URL-adressen samsvarer med navnet på nettsiden man ligger på.

For eksempel URL-ene som finnes på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=rpwD50v0Ubo. Hadde du klart å gjette hva denne videoen handler om? Man vet at det er video, men man har ikke noe mer oversikt. Hadde du postet denne videoen på nettsiden din uten noen forklaring, ville den fått mindre klikk enn hvis tittelen sto bak www.youtube.com/watch?SEO-for-beginners…. Etc.

Det samme gjelder nettsider. En bra URL har nettsiden sitt navn etterfulgt av underkategoriene, som vist her: https://www.zalando.no/herresko/adidas_hvit/. Den er lett oversiktlig, og man vet hvor man befinner seg.


Tips 2.

Titteloptimalisering er det neste tipset. En tittel gjør to ting når det kommer til SEO, det første er informere om hva som blir skrevet på nettsiden. Den gir et kjapt innblikk for de besøkende om hva innlegget handler om og kan dele opp det opp oversiktlig. Det andre og mer relevante er at den generer nøkkelord som søkemotoren bruker for å kategorisere og finne nettsiden din.

Det kan derfor være viktig å flette inn relaterte nøkkelord i tittelen din. Dette bidrar til at når man søker etter noe som er relevant til blogginnlegget ditt som f.eks. ESO, vil da titler med ESO i seg komme høyere enn noen som kun har nevnt ESO i avsnittet sitt. Det hjelper også hvis titlene dine med de relevante nøkkelordene er i en større skriftstørrelse enn resten av teksten din.

En god tommelregel er å dele opp avsnittene eller kategoriene dine med en hovedtittel, så undertitler og videre. Repetisjon av nøkkelordene hjelper søkemotoren å vite at det er nøkkelord og kan da knytte deg opp mot søk som bruker relevante søkeord.


Tips 3.

Innhold er like viktig som tittelen. Uten noe innhold er det ikke noe grunn for at de som besøker nettsiden din skal bli værende. Det kunne blitt sitt eget innlegg i seg selv på hvordan man skriver bra innhold. Det viktigste å huske på her er: 1. Svare på problemstillingen i overskriften din. 2. Godt strukturert og relevant. 3. ikke for langt eller for kort.

Du vil svare på problemstillingen og skrive relevant i forhold til overskriften din. Leseren skal få noe ut av hva du skriver og ikke ende opp med å føle seg lurt. Jo lengere de forblir på siden din jo bedre. Du vil også holde deg rundt 1000 ord. Et for langt innlegg kan bli kjedelig å lese gjennom, mens et som er for kort vil virke lite informert eller som en ettertanke.

Dette kommer også inn til det siste tipset nettverk. Relevant innhold kan også være kilder som henviser til relevante innlegg av andre personer eller nettsider som forklarer eller går i fordypning i hva du skriver om.


Tips 4.

Nettverk er ganske selvforklarlig, jo flere punkter som fører til nettsiden/bloggen din jo større sjanse er det for at søkemotoren plukker det opp løfter det på søkeresultatet. Vær aktiv på flere plattformer og knytt de opp mot hverandre. Har du LinkedIn og Facebook, legg til en link som henviser til nettsiden din. Skriv ett innlegg å publiser det på sosiale plattformer eller gå andre veien å bruk nettsiden din som hovedplattformen.

Samlepunkt

Når du har et nettverk med flere punkter som leder til nettsiden din vil søkemotoren plukke opp at du drar trafikk fra andre plattformer og gjøre nettsiden din mer relevant i organiske søk. Bli sett! Tillat kommunikasjon på nettsiden din, ta imot tilbakemeldinger og kommenter tilbake. Gi folk en grunn for å komme tilbake. Et bra LinkedIn-innlegg kan bli sett av det tidobbelte som er i nettverket ditt og du vil se en økning i trafikken på nettsiden din.


Siste ord

Ved å ta i bruk disse fire tipsene vil du garantert se en økning i besøkende og en høyere rangering på søkemotoren. SEO er viktig for å skille seg ut dagens marked og ved å ikke ta det i bruk kan du bli borte i havet av nettsider på det World Wide Web.

Kilder

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *