Refleksjon over lansering av egen Nettbutikk

Lett forklart

Imens vi har drevet med alle disse blogginnleggene har vi hatt en eksamensoppgave ved siden av. Den gikk ut på opprette en egen nettbutikk på under 50 dager. Jeg og mine to gruppemedlemmer endte opp på Studentbiblioteket.com. Vår egen nettbutikk hvor vi fokuserer på oss studenter.

Av studenter for studenter.

Dette gjør vi ved å tillate utlåning av pensumbøker og salg av bærekraftige kaffekopper. Tenk på de som et slag finn.no men for pensumbøker. Det er bare å ta en titt!


Planleggingsfasen

Det aller første vi gjorde før vi begynte å tenke på hva slags produkt eller tjeneste vi skulle selge var å finne målgruppen vår. Det gikk fort og enkelt å finne denne målgruppen. Studenter kom opp veldig tidlig samt bærekraftig produkter. Når vi da hadde funnet segmentet vårt, med målgruppen studenter. Jobbet vi klart og tydelig med å finne produktet/tjenesten vår, det endte opp med to ting som kanskje går i ett med ordet student og det ble Pensum og Kaffe.

Vi begynte nå å få et oversiktlig bilde av produktet og tjenesten vi vill få frem på nettbutikken vår. Vi ville gå for utlåning av pensum og salg av kaffekopper med studie relaterte navn som f.eks. «Eksamenskoppen» og «Stressa». Vi gjorde dette under ett møte og begynte deretter å dele det opp i gruppen, En tokk av seg nettsiden, den andre bestilling av kopper og den tredje lanseringsstrategi og manus.

Vi sjekket opp på hverandre jevnt ukentlig via gruppechatten vår, med oppdateringer på hvor vi lå an eller hvis vi trengte hjelp. Vi var nå klare til å begynne å jobbe for alvor mot å etablere vår egen bedrift. Men først måtte vi sette opp vår OKR.

Kommentar:

Dette var den «letteste» fasen, hvor vi kom med ideer og løsninger som hørtes veldig enkelt ut i praksis. Dette skjedde også litt senere enn ønsket, fordi vi mistet to gruppemedlemmer. Vi kunne kanskje ha tatt oss mer tid her eller ha startet litt tidligere.


Opprettelsen

Opprettelsen av nettbutikken var det naturlige neste steget å ta. Dette gjorde vi gjennom Shopify.com. Shopify er en egen bedrift som har som businessmodell å gjøre det enklere å etablere sin egen nettbutikk. Men det skulle ikke være så lett som de skulle ha det til. Shopify har sin egen butikk hvor de selger moduler eller apper som brukere av Shopify kan bruke til å forbedre sin egen nettbutikk. Det høres bra ut i praksis, men det fører til et veldig stort utvalg og ikke like høy kvalitetskontroll av alle disse appene.

Temaet til nettbutikken eller utseende var lett og enkelt å justere på. Vi endte opp med å bruke fargene blå og grønn for å vise at vi er pålitelige og bærekraftige. Bilder og titler ble bibliotek og student relatert. De skulle være forståelige og lette å navigere. Målet var at man skal kunne få vite alt man trenger å vite på landingssiden.

Det første man ser når man går inn til nettbutikken er hvor du kan finne pensum eller bøker som allerede er klare til å bli utlånt. Banneret vårt består av tre sider; Biblioteket, Bokforhandleren og Merch. Biblioteket er som tidligere nevnt det første man ser når man kommer inn på nettsiden. Bokforhandleren er hvor man trykker hvis man har bøker å låne ut. Til slutt har vi Merch(merchandise), som er hvor vi selger kaffekoppene våre og eventuelle nye merchandise som skulle dukke opp.

Det største hinderet når det kom til opprettelsen av nettbutikken var å endre det fra en butikk til et marked. Shopify har ikke noen apper som lar brukere lage sin egen konto og så legge ut sine egne «produkter» som ville vært pensum bøkene. Dette ble litt problematisk med tanke på at det også var hovedfokuset vårt. Vi ville bli som et slags Finn.no eller AirBnB som lar brukere sette opp en konto på nettsiden vår og selge gjennom vårt marked. Men vi endte opp med det beste kompromisset vi klarte med verktøyene vi hadde tilgjengelig, hvor de i stedet sender inn en forespørsel til oss, som videre legges ut på biblioteket hvor alle kan se det.

Kommentar:

Dette var den  største og mest krevende fasen. Her dukket opp problemene som man ikke planlegger og som legger vekt på at du selv må komme opp med en løsning. Det har vært gøy å designe en egen nettbutikk, men det er kun så mye man klarer å oppnå med en tredjeparts(Shopify) ressurser. Neste gang ville jeg ansatt noen som har erfaring med koding og nettsideutvikling. Spesielt hvis man skal utvikle noe annet enn en enkel nettbutikk.


Gjennomføringen

Alt i alt har det vært en konstant og sikker fremgang. Vi hadde alltid en oppdatering til neste uke og uten å møtes en eneste gnag under oppgaven, utenom et zoom-møte. Har vi oppnådd hva vi ville. Vi møtte ikke på alt for mange problemer heller, som nevnt tidligere var Shopify vår største hinder. Vi antar at det ikke kommer til å være alt for mye trafikk på butikken vår nå, men til neste semester når  studentene begynner å lete ette pensum igjen kan det være opptrapping av besøkende.

Gjennom hele prosessen har vi også rapportert ukentlig på OKR rapport for klassen DIG2103. Det har vært en målepinne som har latt oss se hvor vi ligger an i forhold til andre medstudenter, men det har også vært en påminnelse på hva vi har klart å fullføre i løpet av prosessen og målene vi har nådd.

Nå ligger resten av jobben på å vedlikeholde og være aktiv på nettbutikken. Holde kontakt med kundene og være til stedet når det dukker opp problemstillinger.

Kommentar:

Nå er det bare å vente noen uker for å se om gjennomføringen har vært en suksess. Vi håper på minst en lånt ut bok en uke etter lansering. Og vi skal legge ut noen av våre egne bøker sånn at vi har en portefølje ved lansering.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *