Junkyard: En vurdering av nettbutikken

Lett Forklart

I dette innlegget skal jeg vurdere nettbutikken til Junkyard. Det skal gjøres for å få et nærmere innblikk til hvordan forskjellige nettbutikker blir operert og brukt av bedrifter i en digitalisert verden. Nettbutikkene i dag er like mye verdt som fysiske «brick and mortar» butikker og kanskje enda viktigere akkurat nå, med lite reise og stengte butikker. Med økt salg på nett og flere nettbutikker som dukker opp fra mindre bedrifter med hjelp av produkter som Shopify har konkurransen økt betydelig. Det finnes bra nettbutikker og det finnes dårlige og med hjelp av de 10 kriteriene til Even Ødegård fra INEVO, skal vi finne ut hvor Junkyard befinner seg. Er din nettbutikk klar for konkurransen?

Forside

Kriteriene

1. Førsteinntrykket

Et Førsteinntrykk kan endre meningen din om du liker en person eller ikke og det samme gjelder for nettbutikker, men når det kommer til nettbutikker kan førsteinntrykket øke sannsynligheten for at kunden blir værende på nettsiden og gjør et kjøp. Førsteinntrykket holder kunden på siden din, senker bounce-raten og øker sjansen for et kjøp, noe som gjør det utrolig viktig å ha en fin og oversiktlig forside.

For å avgjøre om førsteinntrykket er godt må man svare på tre spørsmål

  • Har jeg kommet til riktig sted
  • Hva er det jeg kan gjøre her?
  • Hvorfor skal jeg gjøre det her?

Hvis du ikke kan svare på alle de tre spørsmålene innen fem sekunder, har du plass til forbedringer på nettbutikken din.

Har jeg kommet til riktig sted? I Junkyard sitt tilfelle kan man se Navnet oppe til venstre og vite hvor man har landet. Hva skal jeg gjøre her? Du får valget mellom å handle for kvinner og menn, med et bilde av to modeller, så du forstår at dette er en klesbutikk. Hvorfor skal du handle akkurat her? Fordi Right Now er det 100 kr av sweaters. Noe som gir kunden en større grunn til å titte å bli værende.


2. Synlighet

Hvor lett er det å finne nettbutikken din? For å få salg må kunden finne butikken din først. Dette kan de gjøre gjennom å søke på butikknavnet eller relaterte produkter som du selger og dukker ikke butikken din opp på disse organiske søkene kan du tenke på a ta i bruk Google Ads.

På dette kriteriet var Junkyard lite synlig, ved å søke på merkene som butikken selger, «Streetwear», «sko», «skateboard», eller på andre relaterte søk. Junkyard dukker ikke opp høyere enn andreplass og tredjeplass på google og det er bare på enkelte produkter, som regel dukker Zalando og andre konkurrenter opp mye tidligere enn Junkyard. her kunne Junkyard tatt i bruk Google Ads og se på muligheten med å få produktene sine i Google Shopping. Altså høyt opp på søkeresultatene og linker som går direkte til produktet på siden din med kjøpknappen klar.


3. Brukervennlighet

Dette kriteriet handler om hvor lettvint det er navigere nettsiden din. Er det lett å finne produktet du ser etter? Er nettsiden tilpasset til mobiler også? Hvis det er lite brukervennlighet kan man miste mange kunder. Enten fordi de ikke finner fram til produktet de ser etter eller fordi det tar for lang tid å finne det.

Her ligger Junkyard bra an. Nettsiden er brukervennlig på PC samt mobiltelfoner, de har en søkemotor som er lett å bruke og man kan finne fort fram til produktet man ser etter. De har også delt opp butikken etter alle de forskjellige kategorien av klær de selger(Skate, Snow, Sneakers etc.) samt en snarvei til alle klærne som er på salg. Alt dette gjør det lettvint for kunden å finne fram til produktet de vil ha som igjen fører til mer salg.


4. Kjøpsprosessen

Kjøpsprosessen er handlingene kunden går igjennom før de gjennomfører et kjøp, fra øyeblikket man ser produktet til man trykker på kjøp. For å beholde kundene sine og øke sjansen for et salg kan det være lurt å gjøre dette lett og smertefritt for kunden. Det kan gjelde alt fra betalingsalternativer til leveringstid. Et tips her å spørre om eposten først, da kan finne ut om det er en ny kunde eller tidligere kunde og kan da fylle ut kjøpsinformasjonen deres fra tidligere kjøp når de kommer til kassen.

Junkyard imponerer her også. Det tokk tre klikk å komme til kassen etter å ha funnet et produkt og de spurte om å logge in eller fortsette som gjest før kjøp også. De kan da lagre informasjonen din til neste gang du kommer innom og betrygge deg med flere valg av betalingsmuligheter.


5. Hastighet/Teknologi

Med en stor konkurranse vil man skille seg ut fra konkurrentene, en måte å gjøre det på kan være en rask og up-to-date nettside. Med tanke på at man vil gjøre alt lettere for kunden, er en måte å gjøre dette på med lynrask responstid. Et klikk og på under ett sekund kan du være på en ny side, man vil ikke at siden du vil inn på skal laste inn tregt. Det kan føre til frustrasjon hos kunden og et tapt salg.

Samlet måling av Junkyard. kan ta opp til 2,4 sekunder å laste inn enkelte sider.

Junkyard ligger over de nærmeste konkurrentene sine her, men har fortsatt rom til små forbedringer. Ved hjelp av Google PageSpeed Insights tool, kan man finne ut av hastigheten til nettsiden din. Den gir deg en score og kommer med tips til hva du kan forbedre på. Junkyard fikk 84, Zalando.no fikk 82 og Session.no fikk 68. En toppklasse nettside ligger på en score fra 90-100 på google pagespeed, så Junkyard har muligheten til å komme seg opp dit.


6. Kundetilfredshet

Det å få frem at tidligere kunder har handlet hos deg og er fornøyd med produktet ditt er stor del av enkelte nettsider og butikker (Amazon, Finn.no og Koplett.no), noen som spesialiserer seg kun på tilbakemeldinger som TrustPilot. Gode anmeldelser av produktet ditt viser at produktet ditt er hva det tar seg ut som og at andre som har kjøpt det liker det, gjør at sannsynligheten for at kunden gjennomfører kjøpet øker.

Det er ikke noen anmeldelser på selve nettbutikken til Junkyard av produktene, det står bare grunnleggende produktinformasjon. Det Junkyard har derimot er noe de kaller Junkyard Feat You. Hvor kunder som har kjøpt produkter fra junkyard tagger #Junkyard i bildene sine på sosiale medier og da kan bli vist frem. Dette viser kundetilfredshet samtidig som hvordan produktet ser ut når det blir prøvd ut.

Bilder som ligger under lignende produkter du kjøper.

7. Trygghet

Trygghet er viktig når man skal handle på nett, du ser aldri produktet ditt før det kommer i posten. Til da må du stole på leverandøren og selgeren. Da kan det være lurt å få frem denne tryggheten på nettsiden sin, helst lett tilgjengelig og oversiktlig. For enkeltpersonsforetak eller nettsiden operert av individer kan noe så enkelt som din personlige kontaktinformasjon vise dette.

Junkyard er trygg nettbutikk å handle på, men hvis du vil vite hvor trygg den er å handle på og hva slags politikk det når det gjelder frakt og retur må man lete litt. Det står enten på bunnen av nettsiden og bak et par museklikk eller når du blar litt ned på produktet du vurderer å kjøpe. Kan være plass til forbedring her.

De får ikke frem sine trygghetspunkter uten at man må lete litt.

8. Kundekommunikasjon

Kommunikasjon mellom deg og kundene dine kan ha mye si om ditt omdømme. Det er en lett og enkel måte for kunder å stille deg spørsmål. Junkyard har mange plattformer som blant annet Instagram, Youtube og Facebook. Men det ser ikke ut som de har noe prioritert i å svare spørsmål som blir stilt på disse kanalene. De har en del følgere, men lite interaksjon. Her kan de jobbe litt ekstra.

To uker gammelt spm. som ikke er svart på. Fra Facebook siden deres.

Det går i ett å se spørsmål som er ubesvart i kommentarfelt på innlegg og poster på sosiale medier. De publiserer relevant innhold, men det skal sies at det ikke er så stor interaksjon fra kundene sin side heller.


9. Priser og utmerkelser

Hvis de har noen utmerkelser så viser de dem ikke frem. Det kan hjelpe å deg i å bygge opp varemerket ditt og gi en trygghet til kundene dine. og kan være den lille dele som får kundene til å velge deg fremfor konkurrenten.


10. Konsept og strategi

Konseptet til Junkyard er lett å forstå. De sikter seg inn på «Nordic Streetwear» og alt fra skateboard til snowboard. Det kan du se med engang du kommer inn på nettbutikken og hvis du titter litt til (her) kan man finne ut at de har vært en av de første e-forhandlerne innen streetwear. Strategien til Junkyard virker veldig basert på sosiale medier. De har tre forskjellige Instagram kontoer, og er på de fleste plattformer samt Tik Tok. De går events og konkurranser og reklamer på sosiale medier.


Konklusjon

Junkyard har en ganske robust nettbutikk, men det er fortsatt plass til forbedringer. Jeg tror at med bare litt mer jobb og en bredere strategi har Junkyard mulighet til å bli en ledene e-forhandler innen streetwear og ikke bare en av de første. Med mer kommunikasjon med kunder, Mer oversiktlig informasjon om tryggheten sin og en liten oppgradering på det tekniske bak nettsiden sin, så er Junkyard på god vei i å bli ledene innenfor segmentet sitt og mellom de store konkurrentene innenfor e-handel som Zalando.

Jeg gir Junkyard sin nettbutikk terningkast fire. Det er en bra nettbutikk hvor det er lett å handle, med alt det fundamentale man trenger. Men den står ikke ut på noen annen måte i forhold konkurrentene, det blir enda en «vanlig» klesbutikk på nett.

Men potensialet er der!


Kilder

Junkyard

INEVO, Even Ødegård sine ti kriterier

Google PageSpeed Insight tool

1 kommentar

  1. Hei Jostein 🙂

    Jeg synes analysen og vurderingen av nettbutikken er god, men skulle gjerne sett en litt mer engasjerende tittel på innlegget. Jeg skulle også gjerne sett litt hyppigere bruk av fagterminologi og en liste med dine forslag til tiltak for forbedringspotensiale.

    Ellers bra jobbet 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *